mandag 11. juni 2012

Urter og Pesto

Friske urter setter en spiss på mange matretter. Her har jeg plantet basilikum, kruspersille og oregano i mitt lille urtestativ.




Basilikum bruker jeg blant annet når jeg lager hjemmelaget Pesto. Her får dere oppskriften:

Hjemmelaget Pesto
Ingredienser:
1 bunt stor frisk basilikum
2 ss pinjekjerner
3 fedd hvitløk
ca. 1 dl olivenolje
50 g revet parmesan
½ ts salt
¼ ts pepper

Slik gjør du:
1. Bland sammen basilikum, presset hvitløk og pinjekjerner i en food-processor, hakker eller i en morter.
2. Tilsett oljen i en tynn stråle under kjøring.
3. Rør inn parmesan og smak til med salt og pepper.

Ønsker dere en fin, ny uke!
Klem Marianne

4 kommentarer:

  1. Hei Mariannevennen :)

    Det urtestativet var kjempefint :)
    Og så frodige og fine urter du har fått til :)

    Takk for oppskriften, den hørtes nydelig ut :) Og jeg elsker pesto :) Den skal jeg jammen prøve en dag :)

    Ha en fin junikveld og kos deg :)
    Klem og kos Lisa:)

    SvarSlett
  2. Pesto er jo så godt!! Takk for at du deler oppskriften,den skal viderbringes til min kjære!! Hihi
    Kjempefint urtestativ!!
    Ønsker deg en superfin ny uke,klm ingrid l

    SvarSlett
  3. Hei Marianne (fint navn)
    Så flott blogg du har, og koselige bilder.
    Urtene var virkelig flotte.
    La meg til som følger og velkommen inn til meg også.
    Mvh Karianne

    SvarSlett
  4. Hei;)
    Pesto, det skal jeg prøve meg på;)
    Jeg har sådd basilikum og div. Nå begynner det å bli litt størrelse på plantene;)

    Ha en fin ettermiddag;)

    Klem fra Ann-M.

    SvarSlett